Krátká adresa: umime.to/KXD
Téma můžete procvičit také v těchto cvičeních.

To do, to have, to be in present simple
Rozhodovačka: 2. úroveň
Je to moc těžké? Zkuste nejprve tato cvičení:

Picture description: children (do, have, be)
Stavba vět: 1. úroveň

To do, to have, to be in present simple
Stavba vět: 1. úroveň
To do, to have, to be in present simple
Pro obecné použití přítomného času prostého viz Present simple.
Tvary sloves být (to be), mít (to have) a dělat (to do) mohou však být výjimkami. Důvodem jsou nejen rozdíly v tvorbě jednotlivých tvarů, která nepodléhá stejným pravidlům jako u jiných sloves, ale i jejich komplexní povaha. Mohou totiž zastávat i funkci pomocného slovesa, což značně ovlivňuje jejich použití ve větě.
Sloveso být (to be) nabývá v přítomném čase nepravidelných forem, které si musíme pamatovat. (V závorce jsou uvedeny jejich zkrácené tvary).
I | am | (I'm) |
you | are | (you're) |
he/she | is | (he's, she's) |
we | are | (we're) |
you | are | (you're) |
they | are | (they're) |
Sloveso mít (to have) můžeme najít ve dvou formách:
- Sloveso have jako významové sloveso, od něhož odvozujeme otázku a zápor použitím pomocného slovesa do. Jedná se o variantu typickou spíše pro americkou angličtinu, která však již proniká i do angličtiny britské.
- Sloveso have jako pomocné sloveso . V této funkci ho můžeme najít například při tvorbě jiných časů (present perfect, past perfect) nebo také ve vazbě have got, kdy v otázce a záporu používáme samotné sloveso have jako pomocné sloveso. Jedná se o variantu typickou pro britskou angličtinu.
- I have got a sister.
Taktéž je důležité myslet na to, že tvar slovesa have v 3. osobě jednotného čísla je has.
U slovesa dělat (to do) si musíme taktéž dávat pozor na rozlišení použití slovesa – je-li použito jako pomocné či významové. Porovnejte:
- She does her homework.
- Do you go there often?
- I do know the answer.
V prvním příkladě zastává sloveso významovou funkci a dá se jednoduše přeložit jako dělat. V druhém jde už o pomocnou funkci, s kterou se lze setkat při tvorbě otázek a záporů (více zde). Třetí věta je taktéž příkladem pomocné funkce slovesa, kdy do vyjadřuje důraz, jde však o méně časté využití.
To do, to have, to be in present simple (střední)
Vyřešeno: